Teman Pengganti ..

on 10 January 2013



Waachha! Petang ni sedap mengeliat ni.. Bangun dari kerusi malas, terus mengadap lappy.. Haha padahal lagi tadi mengadap lappy tak sudah.. Memandang kan kerja tak banyak.. Semua service report telah di siapkan, so boleh la memanjang mengadap lappy dan tulis entry serta blogwalking.. Rasa bersalah pula dah ada kawan yang request.. Hehe nak di ikutkan memang la susah nak berhenti, tapi ni merupakan tips awal untuk kearah mengurangkan nya.. Apa tuh??





Hehe maaf ena, wan printscreen pulak.. Hehe nak bagi kredit ke?? Ahaks! Gurau je ok?? Ohhhh ena nak guide tunang dia, bagus-bagus.. Amalan yang baik.. Sebab nak cerita memang dah tahu merokok ni sememangnya membahaya kan kesihatan.. Tambah lak kandungan dalam rokok tu kalau benda sihat takpe.. hehe.. Lain la ada ayam ke ikan ke??? Gamaknya ada ke orang nak smoking kalau ada perisa ikan / ayam tuh?? hahaha.. Ok aku share tips awal untuk kurang/ berhenti rokok ok??

  • Nak berhenti rokok ni perlu dengan kesedaran diri sendiri.. Maaf ena, tapi ini kenyataan.. Sebab hakikatnya bila terpaksa, semua yang kita buat tak akan menjadi.. So lebih baik jika kita nak kan sesuatu itu, kita mesti sungguh-sungguh kan?? Sebab tu aku rasa ini langkah yang pertama..
  • Ini dari sudut psikologi, kita senaraikan seberapa banyak kebaikan bila kita tak merokok, so dengan cara tu kita akan timbul perasaan insaf, dan ada anjakan paradigma untuk berubah.. Sebab tiada yang ubah kita , melainkan diri sendiri..
  • Cuba terus berhenti secara mendadak dalam beberapa jam.. Contonya : Kalau dalam sejam tu hisap 3 batang, cuba kurangkan dari hari ke hari, lepas tu cuba pula tak hisap rokok selama beberapa jam.. Tapi kalau tak boleh tahan jangan di paksa ok? Sebab kita akan stress bila kita macam tu.. 
  • Sekurangnya kita letak target la untuk kita berhenti.. So dengan cara tu, maybe kita akan sentiasa ingat bahawa kita kena capai target itu sendiri.. 
  • Jangan dekati kotak rokok, lighter @ bekas habuk tu.. Sebab yelah, iman kita mudah goyah.. Dan cuba dekati si perokok yang lain, sebab bau juga merupakan faktor.. Tapi kalau iman kuat, tak goyah.. Kalau orang hulur rokok pun kita dah tak nak hisap, u aweome bro! hahaha..
  • Seperti yang ena buat sekarang ni, bagus.. Teruskan beri sokongan moral untuk en.tunang.. Mana tahu dia akan lebih kuat berusaha, kan ayah ena tak suka.. Hehe..
  • Makan gula-gula sebagai ganti bila kita agak rasa untuk menghisap rokok, dan ubah gaya kehidupan dengan aktiviti yang lebih berfaedah.. Nak tahu time bila sedap hisap rokok?? Ni nak share bagi yang tak tahu, jawapanya lepas makan.. Cuba la tukar aktiviti lain, contohnya main PS ke, Dota ke.. Ahaks! Pon sodap juga lopeh makan..

Hehe dah kongsi serba sedikit tips yang aku guna kan.. So harap yang lain yang ada niat nak berhenti tu boleh lah cuba ok?? Selamat mencuba!







Ranking: 5

3 Comment:

  1. abang aiii pun kaki perokok even dia polis -,-! memang kena berusaha kalau betul2 nak berubah kan , yg penting kena pandai kawal

    ReplyDelete
  2. memg betul..owner kne sedr dan die yang nak bernti..kalo kite nak suh die bernti mmg x jalan la..

    ReplyDelete

Terima Kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di sini..

 
© Blog CCK All Rights Reserved