Segmen Khas : Islam Itu Indah

on 24 January 2013

Assalamualaikum..

"Rasulullah, dalam mengenangmu.. Kami susuri lembaran silammu, pahit getir perjuanganmu, membawa cahaya kebenaran.."

Mukaddimah permulaan entry aku di di mulakan dengan bait-bait lirik yang telah di popularkan oleh Kumpulan Hijjaz.. Setiap kali tiba hari Maulidur Rasul, tak kira lah peringkat apa pun pasti kita akan dengar lagu ni.. Tapi wajarkah kita hanya mengingati Rasulullah ketika memperingati hari kelahirannya?? Tepuk dada tanya iman, tanya diri tanya hati.. Tatkala teringat sejarah akan kisah Baginda semasa hidup, hati ini luluh lagi..

Disini aku nak join segmen yang di tag oleh sahabat iaitu Cik Lyeen kita ni.. Terus terang aku cakap, aku pun kene refresh balik, terasa malu.. Tapi di kesempatan ini aku pun juga belajar semula.. Thanks Apit, blogger yang amat aku segani.. Beberapa entry ada memberi nasihat, kekadang sampai buat aku mengelamun jauh.. Thanks Bro sebab anjurkan segmen macam ni..


S : Senaraikan Rukun Islam :
  1. Mengucap dua kalimah syahadah.
  2. Mendirikan solat 5 Waktu.
  3. Menunaikan Zakat.
  4. Berpuasa di bulan Ramadhan.
  5. Menunaikan Haji bagi mereka yang mampu.

S : Senaraikan Rukun Iman :
  1. Beriman dengan Allah S.W.T.
  2. Beriman kepada para Malaikat.
  3. Beriman kepada Rasul.
  4. Beriman kepada kitab.
  5. Beriman kepada hari Akhirat.
  6. Beriman kepada Qada' dan Qadar.


S : Bilakah Al-Quran di turun kan?

Pada 17 Ramadahan 13 Tahun sebelum Hijrah.


S : Berapakah Ayat dalam Al-Quran?

6236 ayat.

S : Berapakah Surah dalam Al-Quran ?

114 Surah.

S : Surah apakah yang paling teragung dalam Al-Quran ?

Surah Yasin, juga di kenali sebagai hati al-quran


Disini aku ingin memohon maaf, kalau ada yang tersilap.. Tegur-tegur lah sesama kita.. Wan nak tag semua wan yang beragama islam :)



Ranking: 5

5 Comment:

  1. terima kasih abg wan..sama2 kita perbaiki kan.:D
    salam maulidur rasul ye..:D..bykkn selawat keatasnya..

    ReplyDelete
  2. salam alaik :)
    singgah dari segmen yang sama :)

    ReplyDelete
  3. selamat bersegmen bro..hehehe :)

    ReplyDelete
  4. dari segmen same
    http://kisahsidairy.blogspot.com/2013/01/segmen-khas-islam-itu-indah.html

    ReplyDelete

Terima Kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di sini..

 
© Blog CCK All Rights Reserved