Apa Yang Anda Rasa??

on 11 January 2013


Selamat pagi.. Waahh sempat lagi aku ni menaip entry.. Ada je nak cerita, alhamdulillah.. Apa yang aku dapat ni adalah pemberian daripada-Nya.. Syukur.. Alhamdulilah masih di berikan bermacam nikmat agar masih bisa bernafas.. Waduhh kok indun ya.. Hehe apa pun kita semuanya serumpun.. Tanpa mengira bangsa dan agama, pasti ada sensiviti yang tersendiri.. Tepuk dada tanya lah diri, siapakah kita di muka bumi ini, apa yang kita miliki merupakan pinjaman, entah siapa akan tahu bila kita akan kembali.. Tetapi yang pasti kita milik Allah S.W.T yang hakiki..


Respon anda bila tengok gambar ni.. Ni bukan #ResponAnda Bersama Ben Ashaari tau?? Sesaja nak tahu apa yang korang rasa bila tengok gambar ni.. Ada juga berpendapat gambar ni di Malaysia.. Sejauh mana kebenaran tu aku tak pasti.. Jangan nak fikirkan yang negetif saja.. Aku dok dengar ada yang cakap depa yang bagi makan saja nak ajak orang masuk Kristian,Ehhh?? Jangan fikir gitu.. 

Tengok dari sudut positifnya, tangan yang memberi tu bukan ke lebih mulia dari yang menerima kan?? Kita pun tak pasti betul ke mamat dua orang ni sengaja beri makanan siap bersuap lagi tu untuk menghasut fakir tu masuk agama diorang.. So, jangan lah terlalu cepat menilai dan membuat andaian jika sesuatu perkara itu masih belum lagi dapat di sahihkan.. Mungkin juga depa berdua ni merasa simpati melihat peminta sedekah ni..

Secara amnya, kita ni sebenarnya lali juga.. Khilaf, alpa.. Maaf, bukan hendak mejatuhkan maruah bangsa, tapi mari kita renungkan bersama.. Apa yang kita buat?? Jika kita melalui sebuah lorong dan ternampak fakir miskin serupa ini, ada yang lebih teruk lagi yang aku lihat.. Termasuk aku sendiri, mesti kita buat bodoh, ada la rasa kesian sikit.. Tapi tak cuba untuk membantu mereka.. Kan?? Aku tak pernah melihat perkara semua ini berlaku di depat mata.. Bukan tujuan aku buat entry ini untuk membesarkan cerita, tapi untuk sebagai renungan bersama..

Maaf kalau sepanjang entry ini ada mengguris perasaan semua orang.. Kalau semua orang ada sensiviti serupa ini, alangkah bagusnya..



Ranking: 5

6 Comment:

  1. semoga kita adalah tgn yg memberi itu..:)

    p/s: nila kita fikir kita susah..sbnrnya ramai lg yg lg susah dr kita.:D

    ReplyDelete
  2. ya Allah, mulianyaaa orang yg memberi tu.. sanggup suapkan org2 sedemikian.. kita kalau jumpa orang yg serba kekurangan tu, lari dengan rasa jijik.. masyaAllah.. bukan nak kata sesiapa, kadang2 diri ena pun rasa sedemikian.. hurmmm

    ReplyDelete
  3. mentaliti orang kita ni kebanyakannya sebenarnya takut untuk mendekati orang2 ni sebab dorang fikir orang gila ni akan bertindak ganas.. tapi hakikatnya, aku pernah tengok satu peristiwa yang menginsafkan depan mata aku. masa tu aku nampak sorang orang gila kiak2 bekas orang makan atas meja. kat kedai makan. Tiba2 ada sorang laki muda anggaran 20an,pakai kemeja, smart. lepas tu pemuda tu pegang bahu orang gila tu. Dan ajak orang gila tu duduk kat meja makan. Budak muda tu belanja orang gila tu makan. betapa menginsafkan aku masa tu..

    ReplyDelete
  4. @boni kacak
    pehh aku memang salute kalau aku jumpa orang yang ko jumpa tu boni.. bila aku kenangkan memang memang kita lupa pada mereka yang kurang bernasib baik..

    ReplyDelete
  5. @✿A I N A A✿
    betul ena, wan pun sama.. kekadang rasa insaf..

    ReplyDelete
  6. tak terkata weh .. :( .. kita ni semuanya sempurna ,kemudahan lengkap tapi masih tak bersyukur . Terselit rasa bersalah di hati ini, hummm

    ReplyDelete

Terima Kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di sini..

 
© Blog CCK All Rights Reserved