Tutorial : Ringankan blog ! Guna trick CSS Compressor

on 20 January 2013

Assalamualaikum..
Hari ni bertambah rajin aku nak buat kan tutorial dari hasil apa yang aku buat.. Sebelum aku buat entry ini aku akan mencubanya dahulu sebelum buat tutorial ini.. Adeh takde sapa pun nak request, saja nak berkongsi ilmu untuk menafaat bersama kita.. Penting ke blog ringan??

Disini aku amat mudah mengkongklusikan bahawa pentingnya sebuah blog tu ringan.. Dan yang paling penting, ianya amat mesra dengan SEO.. Jom ikuti tutorial ringan kan blog dengan menggunakan CSS Compressor..

  • Pilih Templete > Edit HTML > Tick Expand Widget.. Pastikan anda backup templete anda terlebih dahulu.
  • Pergi ke web CSS Compressor.
  • Pergi ke edit HTML itu semula dan copy kod dari <b:skin> dan ]]></b:skin> . Pastikan anda coy betul-betul code itu.. Bagi code <b : skin > perlu copy selepas code itu, manakala untuk code ]]></b:skin > pula anda ambil sebelum code itu.. Pening ?? OK.. Lihat betul-betul gambar ini..
  • Copy selepas code <b:skin> tau?? Bermula dari code <![CDATA[/*.. Itu bagi code aku, tapi kebiasaannya macam tu lah.. Highlight code tu sampai sebelum jumpa  code ]]></b:skin> tau??


  • Nampak tak?? Copy semua yang korang highlight kan tadi kemudian paste dekat CSS Compressor tadi.. Bila dah copy jangan terus compress-it!.. Tick pada normal dan don't strip any comments.. Faham? Tak faham boleh tengok gambar di bawah ni pula..




  • Lepas korang paste ke dalam box yang di berikan, korang boleh la tekan compress-it tu.. Lepas tu dia akan berikan code yang baru yang telah di modifite, bertujuan untuk meringankan blog anda.. Kalau korang gila maut pandai bermain coding blog, tak salah untuk korang tukar kepada Super Compact tu..
  • Copy code yang baru itu dan paste kan semula pada edit HTML anda..
  • Preview dahulu, jika takda masalah boleh save.


Banyak lagi yang aku belum explore, especially tentang SEO.. Meta Tag, dan bermacam lagi perlu aku explore dan kemudian sedikit sebanyak aku akan share serba sedikit untuk readers semua.. Selamat mencuba..


Ranking: 5

9 Comment:

  1. salam..blog anda direview...

    http://diarijejakahangat1.blogspot.com/2013/01/segmen-review-blog-bertuah-4.html

    ReplyDelete
  2. memg penting ringan blog ni..xdela blogger nak tunggu loading lambat sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup betul tu nad, lagipun wan nak berblogger dengan lebih serius dan tak mudah putus asa :)

      Delete
  3. hebat ni..smoga blog lyeen laju mcm kereta ferrari..hikhik

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe boleh je.. lagipun blog cikgu dah cukup laju dah :D

      Delete
  4. hebat juga perkongsian ini.terima kasih..

    ReplyDelete

Terima Kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di sini..

 
© Blog CCK All Rights Reserved