Blog Dan Branding

on 27 February 2013


Perlukah Branding Pada Blog??

Assalamualaikum..




Perkongsian ini di buat hasil daripada penilaian dan kajian aku dalam dunia blogging ini dapat aku share bersama dengan blogger yang lain.. Di mana perlunya setiap blogger perlu berusaha untuk brandingkan blog nya sendiri.. Aku masih belum lama bertapak dalam dunia blogging ini dan masih mencari pelbagai jawapan yang aku sendiri akan persoalkan.. 

Branding ini lebih kepada bagaimana kita hendak menjenamakan blog, banyak blogger yang seangkatan dengan aku masih lagi tidak faham atau tidak menjumpai apa yang di maksudkan dengan branding ini.. Perlu sekali bagi seorang blogger untuk menjenamakan blognya dari segi apa pun.. Sebagai contoh dapat kita lihat fenomena branding sesebuah blog hanya dapat di hasilkan melalui nama blog itu sendiri.. Seperti Abang Ensem,Uncle Gedek,Bonikacak,BroFramestone,HasrulHassan,Denaihati.. Nama yang aku sebutkan ini memang branding dari namanya sahaja.. Memang hebat..

Kekalkan niche sesebuah blog juga adalah satu cara untuk brandingkan sesebuah blog.. Niche Blog amat mudah di fahami.. Dapat dilihat banyak blogger yang 'hidup' dengan mengekalkan niche blog masing-masing.. Sebagai contoh Beutifulnara (Blog Gosip), Melastik Bintang (Blog Parenting), Uncle Gedek (Blog Self Potrait).. Sememang nya masalah yang di hadapi adalah bagaimana untuk mengekalkan niche blog.. Ianya sangat sukar tapi manfaat dari kekalkan niche blog ini akan berpanjangan.. 
Kelebihan kekalkan niche blog :

- Meningkatkan pengetahuan
- Menunjukkan kemampuan diri
- Menarik minat orang yang sama minat dengan anda

*  *  *

Pada blogger yang newbie macam aku ni, memang banyak luangkan masa untuk mencari ilmu-ilmu yang perlu kita sama-sama pelajari.. Tak rugi bertanya pada yang lebih pakar, kita akan dapat jika kita berusaha dan tak mudah kenal putus asa..



Ranking: 5

{ 0 Comment... read them below or add one }

Post a Comment

Terima Kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di sini..

 
© Blog CCK All Rights Reserved